Marilah Kita Berdoa Memohon Pertolongan Allah

Tuesday, April 27, 2010

Al-Fatihah...


Tanggal 21 April 2010 hari Rabu kira2 pukul 4pm aku mendapat panggilan daripada paktam mengatakan nenekku tgh nazak...kemudian acu pula menghubungiku mengatakan nenekku sudah tiada...
aku bergegas pergi ke rumah acu...nenekku sudah tiada...Ya Allah...aku sungguh sebak...sebak kerana tidak sempat berjumpa dgn nenekku...sebak kerana aku tidak datang menziarah nenekku pada hujung minggu yg lepas...sebak kerana paktam sudah hubungi beberapa kali pada hujung minggu memberitahu keadaan nenekku...tapi aku tidak datang menziarah kerana tidak sihat...aku terkilan...
Sedih kerana kehilangan seorang insan yang menjaga aku dengan penuh kasih sayang ketika aku kecil sehingga dewasa...Insan yang sangat memahami aku...yang tahu membaca perasaan aku...yang sentiasa menyokong aku...yang mengajar aku solat...yang mengajar aku membaca al-Quran...semuanya...
aku pernah bergaduh dgn adikku tetapi adikku yg dipersalahkan...kelakar...betapa sayangnya dia kepadaku...
aku pernah menghadapi masalah dan dia yang menyokong tindakan aku..dia yang membela aku...dia yang menjaga aku...
dia yang pertama sekali aku bawa bersiar2 dengan kereta baruku...dia yang sudi datang ke rumah sewaku...komennya.."pakai bukan main strong tapi bilik macam org keje motong.." sambil ketawa dengan mata tertutup..kelakar..
dia lah insan pertama yang aku tunjukkan bakal isteriku...dan dia yang menyarungkan cincin pertunangan ke jari isteriku...
dia yang beria2 di pagi aku akan bernikah...berkali2 di pesan pada abangku jgn benarkan aku yang memandu sendiri..sehingga sanggup mengesot hendak keluar melihat aku pergi bernikah walaupon dia tidak mampu...aku sangat sedih dan terharu waktu itu..
Dia sangat sayangkan aku...
aku terkenangkan semua kenangan aku bersamanya dari kecil sehingga dewasa...dan tatkala melihat jenazahnya hendak dikafankan aku tidak dapat menahan perasan...YA ALLAH...tempatkanlah nenekku di kalangan hamba2Mu yang beriman...cucurilah rahmat ke atas roh nenekku...kasihanilah nenekku sepertimana dia mengasihaniku dari aku kecil sehingga dia sudah tiada...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Share |